Draamaohjaajan muistilista

Tähän listaan olen kirjannut asioita, joita kannattaa huomioida draamatuokiota suunnitellessa ja ohjatessa. Kokeilemalla ryhmän kanssa erilaisia harjoituksia pääsee jo pitkälle, mutta sen lisäksi, mitä tehdään, olisi hyvä miettiä myös sitä, miksi ja miten ne tehdään.

Vinkit on suunnattu erityisesti koulumaailmaan ja aloitteleville draamaohjaajille.  Ne ovat kuitenkin sovellettavissa muihinkin ympäristöihin ja osallistujaryhmille (ja miksei osittain myös muihin taiteenlajeihin).

Tulossa on myös artikkelisarja, jossa avaan alle listattuja osa-alueita tarkemmin ja syvemmin.

Vedä siis (ainakin kuvitteelliset) teatteriverkkarit jalkaan, kaiva esiin muistikirja ja heittele ilmoille ideoita omaan draamatuokioosi!

Draamatuokiota suunnitellessasi muista:

Tavoite. Mitä toiminnalla tavoitellaan? Mitä halutaan oppia? Minkälaiset harjoitukset palvelevat tätä tavoitetta?

Draamatunnin perusrunko. Mitä harjoituksia valitset aloitukseen, työskentelyvaiheeseen ja lopetukseen? Hahmottele suunnitelmaasi, mikä on jokaisen harjoituksen tavoite, ja miten se palvelee kokonaisuutta.

Ryhmä. Onko ryhmä tottunut vai tottumaton toiminnalliseen ja draamalliseen työskentelyyn? Kokemattomamman ryhmän kanssa anna lämmittelylle ja turvallisen ilmapiirin rakentamiselle tarpeeksi aikaa. Suosi pari- ja pienryhmäharjoituksia, jos katseiden alla ”esiintyminen” tuntuu ryhmästä liian epämukavalta. Muistuta ryhmää, että draamatyöskentelyssä on aina kyse yhteisestä prosessista, ei niinkään esiintymisestä.

Tila. Millainen tila palvelee parhaiten toiminnan tarkoitusta? Jos käytössä olevassa tilassa ei esimerkiksi ole juuri tilaa liikkua, on se tietenkin otettava huomioon harjoituksia valitessa. Jos (ja kun) käytössäsi ei ole täydellisen tarkoituksenmukaista draamastudiota, älä huoli: tavallisella luokkahuoneella pääsee pitkälle pienellä pulpettien raivaamisella.

Ajan ja harjoitusten määrän suhde. Varo ahtamasta suunnitelmaasi liian täyteen. Varaa kuitenkin takataskuusi muutama lisäharjoitus ylimääräisen ajan varalta. Esimerkiksi ”peukkuväittämät” toimivat aina. Anna aikaa myös keskustelulle.

Draamatuokiota ohjatessasi muista:

Ilmapiiri. Luottamuksellinen ja turvallinen ilmapiiri on draamatyöskentelyn avaintekijöitä. Osoita omalla käytökselläsi, että heittäytyminen ja rentous eivät ole esteitä tosissaan tekemiselle. Ole innostava ja läsnä tavalla, joka sinulle tuntuu ominaiselta.

Tahti ja jännite. Tunnustele, kauanko yksittäistä harjoitusta kannattaa tehdä. Liian nopeassa vauhdissa osallistujat eivät ehdi saamaan työskentelystä tarpeeksi irti. Jos taas samaa harjoitusta tehdään liian pitkään, saattavat osallistujat kyllästyä ja jännite hävitä.

Leikillisyys. Leikillisyyteen kuuluu tietynlainen ”mitä jos” -ajattelu ja kokeilumieli. Perinteisessä kouluopetuksessa hauskuus on joskus nähty pinnallisena välipalana, joka ei johda ”oikeaan” oppimiseen. Draamakasvatuksessa puhutaan vakavasta leikillisyydestä, joka tarkoittaa sitä, että taide voidaan nähdä leikkinä, jonka tarkoitus on kuitenkin täyttä totta. Vaikkei tehtäisi vakavissaan, voidaan silti tehdä tosissaan.

Keskeneräisyyden arvostaminen. Draamatyöskentely on aikaan kiinnittynyttä, ja siihen liittyy aina tietty arvaamattomuus ja ennakoimattomuus. Prosessi on lopputuotetta tärkeämpi.

Joustavuus. Vaikka olisit tehnyt draamatuokiota varten tarkan suunnitelman, kuuntele ja tarkkaile tilannetta tarkoin. Ei haittaa, vaikket ehtisikään tehdä kaikkea, mitä olit suunnitelut. Tavoitteisiin pääsee yllättäviäkin reittejä, tai ehkä lopulta päädytään vähän sivuun alkuperäisestä tavoitteesta. Se ei kuitenkaan vähennä toiminnan arvoa, sillä jotakin on joka tapauksessa tapahtunut!

Kysyminen. Tehtävänäsi ei ole antaa valmiita, niin sanotusti oikeita vastauksia. Sen sijaan voit ohjata keskustelua kysymällä, kyseenalaistamalla ja tarjoamalla vaihtoehtoisia ratkaisuja.

Osallistujalähtöisyys ja yhdessä tutkiminen. Prosessi on aina ainutkertainen, yhteinen ja osallistujiensa näköinen.

Draamaohjaajan muistilista löytyy myös kirjoittamastani menetelmäoppaasta Keho edellä kirjaan – Draamatyötapoja kirjallisuudenopetukseen. 

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s